Utvecklar ett beslutsstöd som visar vad nyckelintressenter behöver göra för att accelerera omställningen till fossilfria och hållbara transporter.
Projektet ska bidra till följande:
Agenda 2030: Mål 11,13.
Nationellt transportpolitiskt mål: Växthusgasutsläppen från inrikes transporter ska minska med minst 70 procent senast 2030 jämfört med 2010.
Sveriges klimatmål: Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären.
Blekinges Klimat och- Energistrategi: Blekinges koldioxidutsläpp halveras vart fjärde år.
Det övergripande målet är att utveckla ett beslutsstöd som kan klargöra vad nyckelintressenter behöver göra för att accelerera och synkronisera kommunal och regional omställning till konkurrenskraftiga, fossilfria och hållbara transporter. Systemet avser att bli ett stöd för kommunala och regionala tjänstepersoner som har nyttan av att kunna förutse effekter av åtgärder för att uppnå ett hållbar transportsystem i kommunens geografiska område. Det är inte bara fokus på koldioxidutsläpp i detta projekt utan hållbarhet definieras genom ett ramverk för strategisk hållbar utveckling med hjälp av åtta hållbarhetsprinciper.
Projektet syftar till att nå önskad samhällseffekt genom vidareutveckling och användning av en etablerad strategisk hållbarhetsplaneringsmetodik och dess vidareutveckling till planeringsverktyget Roadmapper. Planeringsverktyget ska utvecklas till en simuleringsmodell med webbaserat användargränssnitt för att projektgruppen och senare målgruppen skapa kunna hållbara färdplaner för person- och godstransporter.
Blekinge blir en fallstudie och ett exempel på hur en hel region kan ställa om för spridning både i Sverige och internationellt.
Fredrik,
Gruppchef/Projektledare
Projeket leds BTH (Blekinge Tekniska Högskola), och följande organisationer deltar:
Utsläppen från transportsektorn står för cirka 40 procent av Sveriges totala förbrukning av fossila bränslen. Trafikverkets senaste prognos för godstransporter på väg indikerar en mer än 50-procentig ökning av transportarbetet 2030 jämfört med 2015.
Tre angreppssätt för att minska den negativa påverkan av utsläpp från godstransporter kan vara att byta ut fossila drivmedel, överflyttning av godstransporter till mer klimatsmarta trafikslag som exempelvis tåg, eller effektivisering av dagens lastbilar. Ett fjärde kan vara att, utifrån dagens transportsystem, hitta lösningar för att minska trafikarbete (antalet körda kilometer) och på så vis minska den negativa trenden.
I en studie har Energikontor Syd tittat på det sistnämnda och skapat en teoretisk modell för hur parti- och styckegods kan effektiviseras i Blekinge genom att konsolidera gods i utkanten av kommunernas huvudorter. Resultatet visar att trafikarbetet skulle kunna halveras genom att transportörernas varor samlastas i stället för att var och en utför transporten till slutkund.
Hållbarhetspotential församordnade godstransporter i region Blekinge (2022-02-01)