Kunskapsbank

Arrangera en mobilitetsdag för era anställda

Publicerad:


Planering och genomförande

Arrangera en mobilitetsdag för era anställda

Syfte med mobilitetsdagen: Att anställda ska våga testa på nya, mer hållbara, sätt att resa till och från sin arbetsplats.

Målgrupp: Anställda på företaget

Detta ingick i vårt koncept:

  • Experter som kunde svara på frågor
  • Visade upp och lät personalen testa olika typer av 2 och 3-hjuliga elcyklar för 1 eller flera personer för olika tillfällen
  • Personalen fick testa att ladda elbil och tanka biogasbil
  • Personalen fick testköra fossilfria bilar
  • Delta på quiz med frågor kopplat till hållbara resor där man kunde vinna att låna en fossilfri bil under en vecka
  • Cykelfix – en cykelmekaniker på plats för att få sin cykel vårfixad (byte av däck, rengöring, uppsmörjning, broms och växelkontroll, montering av reflexer och ringklocka)
  • Kollektivtrafiken informerade om aktuella linjer och svarade på frågor kopplat till orten
  • Kalkyl/totalkostnad för inköp av ny bil beroende på bränsle
  • Hemestertips
  • Fika

Vad menar vi när vi säger mobiltetsdag?

Ett tillfälle när olika typer fossilfria fordon visas upp och finns tillgängliga för provkörning. Ofta både cyklar och bilar av olika modeller. För att göra mobilitetsdagen attraktiv har det även erbjudits gratis cykelservice, tävlingar, fika, däcktrycksmätning m.m. Under mobilitetsdagen finns också personer på plats som kan svara på anställdas frågor om till exempel elbilar, kostnader för cyklar, möjliga alternativa vägar till arbetet och liknande för att få anställda att våga testa på nya sätt att resa till och från sin arbetsplats.

Man skulle kunna tro att vädret spelar stor roll, men det är inte säkert! Är planeringen grundligt genomförd och anställda vet när och var de ska besöka mobiltetstältet och var paraplyerna finns så finns det möjligheter att lyckas även om omständigheterna är svåra.

Mobilitetdag mitt i en byggarbetsplats är en annan utmaning som kan vara svår. Detta kunde delvis lösas genom att representanter från arrangören tog testfordonen och uppsökte anställda direkt med cykeln.

Såhär skriver Region Kronoberg om mobilitetsdagarna i Rottne

Läs mer här

Planering

Detta är några av de viktigaste aspekterna att tänka på i planeringsskedet för att att mobilitetsdagen ska bli lyckad och uppskattad.

Kommunikation

För att mobilitetsdagen ska bli lyckad krävs en god kommunikation. Kommunikationsmaterialet måste nå ända fram till de anställda som ska besöka mobilitetsdagen. Res Grönt har tagit fram kommunikationsmaterial som kommuicerats och distribuerats till respektive företags kontaktperson. Att denna information förs vidare till är väldigt viktigt för att få ett högt deltagande.

Anpassade tider

För att anställda ska ha möjlighet att delta är det viktigt att tiderna anpassas efter arbetstider. På många av företagen som deltagit i Res Grönt har det funnits både skifttider och kontorstider och därför har det ofta varit lämpligt att planera mobilitetsdagen till lunchtid cirka 11-13 eller eventuellt skiftbyte på eftermiddagen.

För att alla som kommer ut ska få möjlighet att testa fordon och ställa frågor är det bästa att åstadkomma ett jämt flöde av personer. Det har varit extra lyckat när företaget i förväg har bestämt att olika avdelningar går ut olika tider.

Optimalt är om ledningen kan ge anställda tid för att delta under arbetstid.

Service

För att ut locka fler till mobilitetsdagen har det förberetts lite extra erbjudanden som kommunicerats i marknadsföringen av dagen. Cykelservice har varit en populär aktivitet där anställda har fått en kostnadsfri cykelservice av en cykelmekaniker på plats på företaget samma dag som mobiltetsdagen. Det har gett anställda att cykla till arbetet den dagen och ger anledning att återigen använda sin nyservade cykel.

Genomförande

Våra bästa tips efter praktisk erfarenhet av att arrangera över 10 mobilitetsdagar

Synas på plats

Det är väldigt viktigt att hamna på rätt plats rent fysiskt. Parkeringsplatserna utanför företagen är ofta stora och det spelar därför stor roll om man avtalar att få stå nära lunchrum eller ingång jämfört med att stå längre ut på parkeringsområdet. I Res Grönt har vi använt ett eller två tält samt beachflaggor för att synas på platsen. Under tältet har vi dukat upp med något ätbart, fördjupningar inom olika områden, goodiebags och tävlingar.

Sen hade vi gröna jackor på oss så det gick inte att missa vilka som tillhörde teamet.

Tjata

Frågar man en gång får man ofta ”nej tack” till svar, men visar man igen och förklarar att det inte är så svårt att till exempel cykla på en elllådcykel så vågar fler att testa. Av de som vågar testa är också de allra flesta positiva och går ifrån mobilitetsdagen med ett leende på läpparna.

Kontaktpersoner


Anna Månsson

Anna Månsson

Projektledare

Tel. 073-508 85 29 ,

anna.mansson@energikontorsyd.se

Fredrik Mårdh

Fredrik Mårdh

Gruppchef/Projektledare

Tel. 0709-21 60 50 ,

fredrik.mardh@energikontorsyd.se

Annika Öberg

Annika Öberg

Projektledare

Tel. 0709-21 60 59 ,

annika.oberg@energikontorsyd.se


Mer inom samma tema

113 artiklar hittades

Se alla poster inom temat